Monday, January 4, 2010

بعد مضى الرحلة


لا أدري ما هذا الإحباط الذي يحيط بي من كل جانب ؟؟؟!!!
اليوم كان أحد أسوأ أيام حياتي .. شعرت بأنني رجعت ألف خطوة إلى الوراء في طريق كنت أحسبنى قد تركته و إلى الأبد !!!
ولا تسألوني لماذا ... فأنا مجبر و مكره على الرجوع مرة أخرى ..
يبدو أنني كنت أعيش وهما كبيرا بأنني أخيرا تخلصت من هذا الشئ البغيض .. و لكن ... ها أنا أرجع إليه مرة أخرى بنفسي بعد أن خيروني خيارين لا ثالث لهما .. إما هذا .. أو تكون فى الشارع منذ الغد
فماذا كان مطلوبا مني أن أفعل ؟؟؟
كنت دائما معجبا بجزء في قصيدة للفنان خالد الصاوي بعنوان : نبى بلا أتباع و هذا الجزء يقول
" أشعر بعد مضى الرحلة أني لم أتحرك بعد "
و لكن يبدو أننى تخطيت تلك المرحلة بكثير ليكون حالى هو أننى أشعر بعد مضى الرحلة أنني أرجع إلى الوراء ولا أستطيع حتى الثبات فى مكاني
أشعر بالهزيمة حقا برغم كل محاولاتي اليائسة التى أحاول فيها إقناع نفسي بغير ذلك ...
سلام





6 comments:

Anonymous said...

الاحباط لا يحيط بك بل خارج من اعماقك ليملء الكون حولك

فبيدك تستطيع ان توقف اندافع فيضان الاحباط
لان الرحله بدأت ولم تنتهى بعد
يكفى انك لست اسير الاختيار الثانى

المعركه اليوميه مع نفسك الى الان انت فيها المنتصر وليس المنهزم
يكفى انك تحاول اقناع هذا المخلوق العنيد.. المتمرد...اليائس.. المدعو نفســــــــــــــك

Tamer Moghazy said...

صباح الخير.
ليه تسيب نفسك للاحباط ده كله..؟؟
اكيد في وسط كل الحاجات الوحشة ممكن نلاقي حاجة واحدة حلوة او على الاقل نحاول نلاقيها عشان نعدي من الحاجات الوحشة الكتير..
انا عارف الاحساس اللي بتتكلم عليه وعدم الاستقرار ولكا وسط كل الغضب والتعب لازم نحاول نخرج منه ومش نياس اننا نسعى للتغيير للاحسن مهما مر من الوقت وانت بتحاول
وبعدين يا سيدي لو الشغل فيه سفر زي البوست اللي قبل اللي فات فا اعتبر نفسك بتغير جو واديك جيت اسكندرية واخدت نسمة هواء من البحر (';')

Sam Sh said...

أنونيموس .. كلامك عاوز بوست لوحده .. شكرا كتير

-------------------------------------
Timo
بحاول و الله .. إدعيلى

فشكووول said...

Sam
تحياتى

اصل انا جيت لك من عند شاب مصرى

طبعا انا حاسس بالكلام اللى قلته وحاسس بالاحباط اللى عندك .. بس يا ابنى الدنيا ما بتقفش مطرحها ابدا .. احنا اللى يانمشى للامام يا نرجع للخلف .. ساعات برضانا وساعات خصب عننا .. بس عشان تعيش لازم يكون عندك امل

كفايه كدا بس عشان التعارف وبعدين ان شاء الله حنتكلم كتير فى بوستات قادمه

Sam Sh said...

فشكووول
كلامك طبعا صح جدا ..
إتشرفت بمرورك جدا .. ياريت أشوفك تانى إنت و شاب مصرى
تحياتى

Unknown said...

ولكننا في وسط شقاء هذه الرحلة نجد اننا قد حققنا نجاحات في كل طريق جزنا فيه ليبقي لنا هذا النجاح بارقة الأمل التي تشرق علينا لتعيد لنا الثقة وتجدد قوانا حتي نبدأ رحلة جديدة نبحث فيها عن السعادة.. قد تكون ايضا شاقة ولكننا سنصل..مهما طالت رحلتنا سنصل :) :)